Gwarancja na lampy LED – opinie, czas gwarancji i serwis | ardant.pl
02.08.2021

Gwarancja na lampy LED – opinie, czas gwarancji i serwis

Wszystkie zakupy obarczone są ryzykiem wyboru towaru, który nie spełni naszych oczekiwań. Z tego powodu przed wizytą w sklepie (zarówno stacjonarnym jak i internetowym) zawsze warto zapoznać się z informacjami na temat gwarancji danego produktu. Ponieważ lampy LED powinny służyć Ci długie lata, sprawdź, jak długi okres gwarancyjny proponują producenci i jak zareklamować produkt.

Oświetlenie LED do domu – gdzie się sprawdzi?

Oświetlenie LED

Lampy LED to wybór, który powinien zapewniać użytkownikowi energooszczędność oraz pracę przez lata. Ze względu na naprawdę szeroki wybór asortymentu tego typu oświetlenie spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Oświetlenie LED doskonale sprawdzi się zarówno jako oświetlenie poszczególnych stref pomieszczeń jak i główne źródło światła. Wiele lamp tego typu posiada zabezpieczenia przed wilgocią i kurzem, dlatego bez problemu mogą doświetlić łazienkę oraz zewnętrzną część budynku. Podświetlany numer domu, lampy do ogrodu, naświetlacz nad garaż – w każdym przypadku warto skorzystać z najbardziej energooszczędnej technologii LED.

Wady i zalety lamp LED

Decyzję o wyborze oświetlenia do domu poprzedzają najczęściej rozmyślania dotyczące rachunków za prąd. Zarówno z ekonomicznego jak i ekologicznego punktu widzenia pierwszą myślą w takiej chwili jest oświetlenie LED. Ale co dalej? Jakie są inne zalety i wady tego rozwiązania? Na podstawie własnych doświadczeń i opinii naszych klientów stworzyliśmy listę wad i zalet lamp LED.

Lampy LED – zalety

Designerska lampa LED
  • oszczędność energii elektrycznej,
  • designerski wygląd – oświetlenie LED można kupić zarówno w nowoczesnym wydaniu jak i w formie dekoracyjnej, przypominającej tradycyjne żarówki,
  • długa żywotność diod,
  • przedłużane gwarancje przez producentów – wśród producentów stosujących tą praktykę warto wymienić:
    • Nordlux – gwarancja na lampy led przedłużona do 5 lat,
    • Auhilon – gwarancja na lampy led przedłużona do 5 lat,
    • Astro Lighting – gwarancja na lampy led przedłużona do 3 lat,
    • UMAGE – wybrane lampy LED z gwarancją nawet na 10 lat (lampa Asteria i jej odmiany kolorystyczne)
  • serwis producencki po okresie gwarancyjnym w przypadku niektórych produktów np. lampy  Auhilon
  • prosta budowa i możliwość wymiany podzespołów (zwykle wymiana zasilacza daje lampie „drugie życie„),
  • jasne i przejrzyste warunki gwarancji,
  • ciepłe i zimne barwy światła – w zależności od potrzeb i preferencji oświetlenie LED możesz dopasować do każdego pomieszczenia.

Wady lamp i oświetlenia LED

Trudno szukać dużych wad oświetlenia LED, które powstało między innymi po to, by zastąpić bardziej awaryjne żarówki tradycyjne. Co prawda zasilacze do lamp bywają mniej żywotne niż same diody, to jednak jedyna wada, na którą zwracają uwagę użytkownicy tego typu oświetlenia. Inne wady wynikają najczęściej z nieodpowiedniego dopasowania lampy do funkcji, np.:

CRI - współczynnik oddawania barw, znaczenie
CRI – współczynnik oddawania barw, znaczenie
  • zniekształcony odbiór kolorów – niektóre lampy LED cechują się chłodnym spektrum, które może powodować zmieniony odbiór barw. Jeśli zależy Ci na wiernym oddaniu koloru, podczas zakupów oświetlenia sprawdź wskaźnik Ra (od 0 do 100) – im wskaźnik ten jest wyższy, tym barwy są lepiej oddawane,
  • odporność na zmienne temperatury – na ogół lampy LED cechują się słabą odpornością na bardzo wysokie temperatury, dlatego jeśli potrzebujesz oświetlenia do ekstremalnych warunków i dużego wahania temperatur, wybierz lampy specjalnie do tego przeznaczone,
  • wyższa cena zakupu – w tym przypadku to tylko pozory. Co prawda w sklepie za oświetlenie LED zapłacisz więcej niż za inne lampy, ale długa żywotność i energooszczędność tego typu oświetlenia sprawia, że są dużo tańsze w użytkowaniu. Cena zakupu zwróci się szybciej niż myślisz.

Mimo dużej niezawodności oświetlenia LED może się zdarzyć, że trafisz na produkt wadliwy lub taki, który nie spełni Twoich oczekiwań. Co wtedy?

Prawa konsumenta. Co to jest gwarancja?

Wieloletnie doświadczenie w handlu utwierdziło nas w przekonaniu, że niestety nie każdy konsument zna swoje prawa. O ile w Ardant respektujemy prawa konsumenta, a Państwa zadowolenie ma dla nas najważniejsze znaczenie, o tyle zdajemy sobie sprawę, że ku uciesze nieuczciwych sprzedawców ignorantia iuris nocet (łac. nieznajomość prawa szkodzi). Po lekturze poniższego poradnika prawo jednak będzie zawsze po Państwa stronie.

Gwarancja – definicja

Gwarancja jest jedną z instytucji prawa zobowiązań. Choć gwarancja jest regulowana prawnie przez zapisy Kodeksu Cywilnego, to należy pamiętać, że ma ona formę zupełnie dobrowolną. Gwarant ustala jej warunki, zastrzega prawa i nakłada obowiązki na kupującego. Najczęściej trwa ona około 2 lata. W niektórych przypadkach może być przedłużona czy rozszerzona. Na podstawie gwarancji możesz wnioskować o usunięcie wady bądź usterki, która powstała w okresie jej obowiązywania.

Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

art. 577 Kodeksu Cywilnego

Gwarantem jest podmiot udzielający gwarancji, w szczególności producent, dystrybutor, importer lub sprzedawca rzeczy. Jeśli nie ustalono inaczej, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Pamiętaj jednak, że sama gwarancja nie musi mieć formy pisemnej. Zgodnie z zapisami polskiego prawa umowa ustna również ma charakter wiążący (choć o wiele trudniej udowodnić jej zawarcie). Jeśli obejrzałeś reklamę telewizyjną oświetlenia LED, w której reklamodawca informuje np. o 5-letniej gwarancji na dany sprzęt, to także sam spot jest dla reklamodawcy wiążący. Na jego podstawie możesz domagać się gwarancji na zasadach opisanych w reklamie. Nie możesz z kolei wymagać od kogokolwiek udzielenia gwarancji na dany produkt wbrew jego woli, pamiętaj – gwarancja ma charakter dobrowolny.

Rodzaje gwarancji na lampy LED

Reklamując zakupiony produkt powinieneś wiedzieć, że są różne rodzaje gwarancji, od których zależy Twoje dalsze postępowanie. Podział gwarancji ze względu na rodzaj gwaranta wygląda następująco:

Rodzaje gwarancji
  • gwarancja producenta/wytwórcy – to zapewnienie producenta o jakości danego produktu. Wytwórca wydaje oświadczenie gwarancyjne, w którym ustala ustala warunki gwarancji, zastrzega prawa i nakłada obowiązki na kupującego. Zwykle trwa ona nie dłużej niż 2 lata, a w niektórych przypadkach może być przedłużona czy rozszerzona. Na podstawie gwarancji producenta możesz wnioskować o usunięcie wady bądź usterki. Reklamacji dokonuje się poprzez sklep w jakim kupiono produkt, u producenta lub przez serwis wskazany na karcie gwarancyjnej.
  • gwarancja sprzedawcy – to z kolei zapewnienie sprzedawcy o jakości danego produktu. Postępowanie w przypadku reklamacji wygląda podobnie, ale to sprzedający ma obowiązek usunięcia wad lub wymiany towaru na nowy w przypadku uzasadnionej reklamacji.

Rękojmia na lampy LED – komu przysługuje?

Skoro gwarancja ma charakter dobrowolny, to znaczy że konsumenta nie chronią żadne ustawowe prawa? Przeciwnie. Po stronie kupujących stoi instytucja rękojmi, warunkowana przez zapisy Kodeksu Cywilnego i prawa Unii Europejskiej. Zgodnie z nimi sprzedawca ma obowiązek udzielenia dwuletniej gwarancji prawnej na wypadek, gdyby zakupiony towar okazał się wadliwy bądź nie wyglądał/nie działał tak, jak przedstawiono w opisie. Rękojmia jest prawem każdego konsumenta, nawet przy zakupie rzeczy używanych – na przykład samochodu.
Rozpatrzenie wniosku o rękojmię spoczywa na sprzedawcy/sklepie, który dokonał sprzedaży danego towaru. Rękojmi podlegają usterki, które spowodowane są wadą fizyczną lub prawną. Skorzystanie z prawa rękojmi jest najprostsze w ciągu roku od zakupu towaru. Istnieje wówczas domniemanie, że towar był wadliwy w momencie sprzedaży. W przypadku odrzucenia reklamacji to po stronie sklepu istnieje obowiązek udowodnienia, że było inaczej. Po upływie 12 miesięcy to reklamujący produkt z tytułu rękojmi musi udowodnić istnienie wady podczas zakupów, często konieczna jest wówczas opinia rzeczoznawcy.

prawa z tytułu rękojmi, UOKiK
źródło: UOKiK

W przypadku lamp i oświetlenia, wadami fizycznymi mogą być:

  • żywotność lampy LED inna niż zapewnienie producenta (np. uszkodzenie zasilacza),
  • szczelność lampy – jeżeli produkt był przeznaczony na zewnątrz (deszcz, mróz), a nosi ślady uszkodzenia pod wpływem wilgoci, wody czy warunków atmosferycznych,
  • pękanie klosza pod wpływem temperatury i nagrzewania się żarówki,
  • lampa nie nadaje się do celu, o którym zapewniał producent lub sprzedawca,
  • lampa lub żyrandol jest niekompletna – brak zasilacza lub żarówki, o ile ta miała być w zestawie,
  • miganie lampy i inne usterki wyglądające na fabryczne.

Rękojmia czy gwarancja – co wybrać?

Gwarancja i rękojmia nie wykluczają się wzajemnie. Jeśli zareklamowałeś produkt w ramach gwarancji i za jakiś czas ponownie ujawniła się jakaś wada, nadal masz prawo do reklamacji z tytułu rękojmi. I odwrotnie. Oczywiście przy zachowaniu określonych terminów. Jeśli postanowisz skorzystać z gwarancji producenta w ciągu dwóch lat od zakupu produktu, nie zapomnij poinformować o tym sprzedawcy. Podczas korzystania z uprawnień wynikających z gwarancji, zawieszeniu podlega bowiem bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi. To znaczy, że rękojmia zostanie przedłużona o okres, w którym produkt znajduje się w postępowaniu gwarancyjnym.

Zakupy przez internet a gwarancja

Zakupy towaru na odległość podlegają dodatkowym zapisom prawnym. Konsumenci mają bowiem prawo do odstąpienia od umowy kupno-sprzedaż w terminie 14 dni od zakupu danego towaru. Jest to tak zwany okres karencji, niezależny od gwarancji czy rękojmi.

termin odstąpienia umowy zawartej przez internet

Jeśli jednak chcesz zareklamować produkt po tym czasie możesz skorzystać zarówno z prawa rękojmi jak i gwarancji producenta lub sprzedawcy, o ile taka była ustalona.

Jak zareklamować lampę LED?

Najskuteczniejszą formą złożenia gwarancji jest przedłożenie do producenta lub sprzedającego specjalnego formularza wraz z wadliwym towarem. Warto odnotować nie tylko datę złożenia wniosku reklamacyjnego, ale również określenie żądań (wymiana, naprawa, obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy za towar). Sprzedający z pewnością będzie wymagał również dowodu na to, że towar został zakupiony u niego. Dowodem takim może być:

  • potwierdzenie przelewu, którym płaciłeś za towar,
  • paragon lub faktura za towar,
  • maile/korespondencja ze sprzedającym,
  • poświadczenie świadka, przy którym zakup został dokonany.
jak złożyć reklamację

Po złożeniu formularza reklamacyjnego sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie wniosku. W tym czasie powinien odpowiedzieć czy reklamacja zostanie rozpatrzona, a nie naprawić wadę czy wymienić towar. Brak informacji od sprzedającego po upływie 14 dni oznacza, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie i sprzedawca ma obowiązek spełnić żądanie kupującego. Jeśli konsument dostał decyzję odmowną może wejść na drogę do sądowego dochodzenia roszczeń.

Wymiana, naprawa czy zwrot pieniędzy, co wybrać?

Najczęściej możliwość wyboru żądań z tytułu reklamacji jest ograniczona przez zapisy umowy gwarancyjnej oraz zapisy prawa. Zwrot pieniędzy lub obniżka ceny towaru jest możliwa tylko w ściśle określonych przypadkach, to jest:

  • gdy wada towaru nie została usunięta bez zbędnej zwłoki,
  • gdy sprzedawca/producent celowo przedłuża czas wymiany towaru na nowy.

Jeśli po postępowaniu gwarancyjnym, w ramach którego naprawiono lampę LED ponownie ulegnie ona identycznej awarii w czasie trwania gwarancji, możesz ubiegać się o wymianę towaru na nowy.

Jak można stracić gwarancję na lampę LED?

Możliwość do postępowania gwarancyjnego nie jest dana na zawsze, co więcej może zostać odebrana przed zakończeniem gwarancji. W przypadku oświetlenia LED nastąpi to z następujących przyczyn:

  • użytkowanie oświetlenia LED niezgodnie z zaleceniami producenta – np. używanie lamp LED bez odpowiedniej szczelności na zewnątrz.
  • błędy podczas montażu – na przykład zły dobór zasilacza do taśmy LED. Sprawdź jak powinno wyglądać połączenie ledów z zasilaczem.

Wady towaru mogą zdarzyć się zawsze, ale pamiętaj, że lampy LED są świetną opcją na oświetlenie domu. Jeśli boisz się wadliwego towaru, korzystaj zawsze ze sprawdzonych sprzedawców, którzy szanują prawa konsumenta.

Produkt dodany do koszyka